Topografie dráhy - co to všechno představuje?

Topografie - věda popisující vlastnosti daného povrchu

Topografie dráhy je, v době současného bowlingového vybavení, jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících reakci koule. V minulosti, kdy koule neměly tak velkou přilnavost k povrchu dráhy a tím neměly ani tak velký hák jako koule současné, nebyla topografie dráhy až tak silným faktorem. Stručně řečeno, čím méně koule hákuje tím méně je topografie dráhy ve hře, čím více koule hákuje, tím více má topografie dráhy vliv na reakci koule.

Topografie povrchu dráhy se zjišťuje pomocí tří odlišných typů měření: měření příčného sklonu, měření vyvýšenin a propadů a měření podélného vyrovnání dráhy. Topografie dráhy má přímý vliv na charakteristiky reakce koule na každé dráze a je většinou odpovědná za záhadnost dráhy kde dochází k neočekávanému chování koule, které někdy můžete pozorovat na bowlingovém centru.

Příčný sklon

United States Bowling Congress (USBC) vytvořil pravidla, která popisují specifikaci drah. Všechny ostatní národní federace na celém světě následují USBC v tomto duchu. Jednou takovou specifikací je příčný sklon dráhy měřený od jednoho žlabu ke druhému, který ukazuje zda je jeden okraj dráhy výše než druhý. Norma je stanovena na plus-mínus 40 setin palce (1,016 mm). To je prakticky něco přes 1/32 palce ve zlomkových mírách.

USBC používá pro přeměření drah při certifikaci speciální pravítko. Při měření příčného sklonu se u pravítka, položeného napříč drahou, bublinka posune na tu stranu, která je vyšší. Spárové měrky v rozsahu 0,005 až 0,040 palce (0,127 až 1,016 mm) jsou pak kladeny pod nižší konec pravítka až se bublinka posune na střed pravítka. Tloušťka vložených měrek je rovna velikosti měřeného příčného sklonu dráhy.

Většina drah má nějaký nenulový příčný sklon. Zatímco tento sklon asi nebude konstantní na všech drahách centra, často je patrný určitý stupeň konzistence na jednotlivé dráze, ale nemusí tomu tak být vždy. Velikost příčného sklonu může být zprůměrována přes každou šipku. Například při sklonu 0,040 palce je průměrná hodnota 0,005 palce na každých 5 parket.

Příčný sklon se stává nejvýznamnějším faktorem pokud je dráha nakloněna na jednu stranu po celé své délce. Koule je ovlivněna více příčným sklonem v oblasti od 30 stopy až k desce kuželek (pin-deck) protože to je oblast bodu zlomu (break point) dráhy koule a tudíž oblast kde koule nejvíce mění směr. Lze pozorovat i určitý vliv příčného sklonu na začátku dráhy, ale sklon by musel být poměrně velký.

Zjednodušenou řečí, jestliže položíme kulové těleso na plochou podložku a jednu stranu přizvedneme, těleso se začne kutálet směrem k níže položené straně. Zapamatujte si, že příčný sklon je jen jednou částí charakteristiky povrchu dráhy. Na následujícím obrázku jsou příklady příčného sklonu dráhy:

Vyvýšeniny a propadliny

Vyvýšeniny a propadliny ukazují aktuální tvar povrchu dráhy napříč od žlabu ke žlabu.

Vyvýšeniny jsou místa s větší výškou než má zvolený nulový bod. Vrchol vyvýšeniny je samozřejmě v nejvyšším místě. Vrchol nemusí nutně ležet uprostřed příčného řezu dráhou, ale může se nacházet v kterémkoliv jeho místě. Měření vyvýšenin se, na rozdíl od příčného sklonu, měří v úsecích po pěti parketách. Měření se provádí také pomocí příčného pravítka s připojenými mikrometrickými hodinkami (Dial Indicator). Hodinky jsou kluzně posuvné podél pravítka a měří hloubku nebo výšku povrchu v tisícinách palce.

Vyvýšeniny mohou u hráče vyvolat pocit, že koule jede v oleji déle, čímž je snížen prostor pro hráčské chyby při hodech ke kraji dráhy. Podobně jako příčný sklon, vyvýšeniny mají větší vliv na hru pokud jsou konstantní podél větší části dráhy. Vyvýšeniny mají tendenci zvýhodňovat hráče, kteří hrají s menším hákem (koule křižuje méně parket). Dvě jednotky oleje se mohou jevit, na dráze s vyvýšeninami, jako pět jednotek. Velikost tlaku vyvíjeného koulí na povrch dráhy je menší pokud jede mimo kapsu, ale větší pokud směřuje více přímo. Je to jako když jedete přes kopec.

Propadliny jsou opakem vyvýšenin. Tvar povrchu je měřen jako rozdíl výšky dna propadliny oproti zvolenému nulovému bodu. Tento konkávní tvar umožňuje hráči pocit většího prostoru pro chyby, ale také kratší běh koule v oleji před změnou směru její dráhy. Vypadá to pak, že pět jednotek oleje umožní reakci koule odpovídající pouhým dvěma jednotkám oleje. Propadliny také mohou hráče nutit zvyšovat počet koulí křižovaných parket. Tlak koule je vyšší, ale koule vypuštěná více v přímé trajektorii může mít problém s dosažením bodu zlomu. Propadlá dráha je podobná klopené zatáčce na závodní dráze. Když automobil nebo motocykl vjede do klopené zatáčky je pro něj snadnější zatočit a také zpomalit. Energie vozidla (koule) tak tlačí do povrchu zakřivené dráhy.

Specifikace USBC maximálního rozsahu vyvýšenin a propadlin je stejná jako pro příčný sklon, tj. plus nebo mínus 0,040 palce.

Příklady měření jsou uvedeny na následujících obrázcích:

Podélné vyrovnání

Podélné vyrovnání dráhy je finální částí skládačky topografie dráhy. I tento faktor může mít dramatický vliv na reakci koule. Dovoluje nám to zjištění kolik kopců a údolí musí koule překonat při své cestě po dráze. Koule jako auto udržuje nebo i zvyšuje rychlost při pohybu po svahu dolů. Naopak potom dochází ke značnému zpomalení když se koule pohybuje proti svahu. Dráha kde koule musí od 30 stopy stoupat nebo klesat k desce kuželek bude více citlivá na změny v rychlosti koule. Je to způsobeno změnami kontaktního tlaku mezi koulí a dráhou. Na dráze kde koule klesá ke kuželkám je třeba hrát přesněji a dráha kde koule stoupá ke kuželkám pak dovoluje hrát větším hákem.

Většina drah je při instalaci nivelována s pomocí struny nebo s pomocí laseru. Se strunou je problém, který je vidět ve formě propadlého středu dráhy vůči rovině čáry přešlapu a desky kuželek. Při našem měření jsme sbírali data podél dráhy každých 5 stop pomocí laseru.

Příklad měření podélného vyrovnání dráhy (podélné nivelace):

Tři v jednom

Pokud vezmeme všechny tři faktory (příčný sklon, vyvýšeniny a propadliny, podélné vyrovnání) dohromady, může se stát mnoho různých věcí. Každá dráha má nějaké odlišnosti v jednom nebo i ve všech měřených faktorech. Určité kombinace všech tří faktorů mohou způsobit podobné chování jako budou mít dráhy s odlišnou topografií. Nedostatky, které můžeme vidět na povrchu a vyrovnání dráhy mohou určitý styl hry i zvýhodňovat.

Mazací modely používané na vrcholných bowlingových podnicích potlačují vliv topografie drah. Modely samotné nedávají mnoho prostoru pro chyby, takže máme představu jak by měla reakce koule vypadat. Pokud vidíme něco odlišného lze uvažovat o vlivu topografie dráhy. Je to ale možná také tím, že hráči, po kterých hrajete, posouvají bod zlomu trajektorie koule více dolů po dráze, to je však na jinou diskuzi.

Věřte tomu nebo ne, ale dřevěné dráhy vykazují větší konzistenci mezi drahami napříč centrem. Důvodem je, že nastavení brusného stroje neumožňuje závažné změny mezi jednotlivými drahami. Většina strojů pro obnovu povrchu má fixní nastavení řezu v průběhu procesu opracování povrchu dráhy. I přesto se však můžete setkat s nevyzpytatelnými dřevěnými drahami.

Na druhou stranu mnoho lidí si může myslet, že syntetické dráhy mají nejrovnější povrch na současném trhu, ale to má k pravdě daleko. Dráhy sestavené z několika syntetických panelů, které jsou dnes nejčastější, mohou mezi sebou vykazovat v rámci jednoho centra obrovské rozdíly. Pro tyto rozdíly je více důvodů.

Důvod 1: Klima

Centra stavěná v oblastech, kde existuje zkušenost s velkými teplotními rozdíly a rozdíly ve vlhkosti vzduchu v průběhu ročních období způsobují nejvíce změn v topografii drah (platí pro dřevěné i syntetické dráhy stejně). Pokud si myslíme, že dráha má syntetický povrch, pořád musíme brát v úvahu, že se jedná o jinou formu dřeva. Panel je vyroben z lisovaného dřeva a vláken (dřevěných vláken). V současné době jsou panely z desek lisovaného papíru s melaminovou povrchovou vrstvou. To znamená, že povrch může absorbovat vlhkost ze vzduchu a stejně tak i vysychat když je vzduch suchý. To dělají všechny dřevěné materiály. (pozn. překladatele: buničina jako základní surovina pro výrobu papíru se získává ze dřeva).

Důvod 2: Montáž

Je velmi důležité jak jsou syntetické dráhy smontovány. Na počátku by měly mít konzistentní topografii napříč centrem. Hraním a působením faktorů prostředí (vysvětleno výše) se mohou opotřebovávat. Pamatujme také, že dřevěná dráha je pevné těleso, zatímco syntetická dráha je sešroubovaná z několika oddělených částí. Montážní technik může u syntetické dráhy utáhnout šrouby tak moc, že se povrch propadne nebo naopak tak málo, že se vytvoří vyvýšeniny.

Všechny tyto faktory mohou lokálně ovlivnit topografii dráhy a tím mohou a pravděpodobně i ovlivní reakci vaší bowlingové koule při hře.

Autor: Jonh Davis
Zdroj: http://www.kegel.net/library/foArticles.asp?iKodYazi=51
Překlad a úprava české verze: Petr Váradi s laskavým svolením autora

Krátké zprávy

01.04.2025 v 17:33

Otevřeny obsazovačky pro MČR juniorů.

31.03.2025 v 23:32

Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu severní Čechy

28.03.2025 v 16:49

Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu Praha + střední Čechy

28.03.2025 v 16:35

Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu jižní Čechy

28.03.2025 v 16:12

Otevřena obsazovačka na Mistrovství juniorů a kadetů regionu severní Morava

Galerie

Mňačko Matyáš
JKM bowling
Mňačko Matyáš

Mňačko Matyáš

JKM bowling

Vítěz 10. turnaje Prestige Tour 2024/25

Šalkovič Michal
Xbowling club
Šalkovič Michal

Šalkovič Michal

Xbowling club

Nejlepší hráč kategorie P165 - 10. turnaj Prestige Tour 2024/25

Mareš Michal
Xbowling club
Mareš Michal

Mareš Michal

Xbowling club

Nejlepší hráč kategorie P190 - 10. turnaj Prestige Tour 2024/25

Kvasničková Zuzana
JKM bowling
Kvasničková Zuzana

Kvasničková Zuzana

JKM bowling

Nejlepší žena - 10. turnaj Prestige Tour 2024/25

Matějka Antonín
Strike
Matějka Antonín

Matějka Antonín

Strike

Nejlepší senior - 10. turnaj Prestige Tour 2024/25

Partneři České bowlingové asociace
  • ETBF
  • International Bowling Federation
  • Česká unie sportu
  • ČOV
  • Bowland
  • Bowling Zone
  • Bowling Brno
  • Xbowling
  • Storm
  • ProBowling
  • Kegel
  • UK FTVS
  • Praha
  • Národní sportovní agentura
  • JMP - studio zdravého spaní/